Ilyen volt

az első hét

A bejegyzés szövege pdf formátumban itt érhető el.

Kedves Szülők!

Egyik napról a másikra megváltozott minden. Az iskola és a szülők munkarendje, a családok napirendje, a gyerekek teendői. Családfenntartók vesztik el munkájukat, családanyák próbálnak egyensúlyozni a munka-család tengelyen. Mindenki küzd az új otthoni napirend kialakításával, miközben a családtagok sorban állnak az informatikai eszközök használatáért. Aggódunk a bizonytalanná vált jövő miatt, féltjük szeretteink egészségét.

Mindenki próbál alkalmazkodni az új körülményekhez. Mi is. Múlt péntek óta kollégáinkkal folyamatosan dolgozunk annak érdekében, hogy a magyar közoktatás történetében példátlan, kényszer szülte változást legjobb tudásunk szerint, reális időtartam alatt, minden részletre odafigyelve bonyolítsuk le intézményünkben. Mi is tanuljunk, próbálgatjuk, hogy ilyen körülmények között, mit, mennyit és hogyan lehet a gyerekektől elvárni. Igyekszünk nem “túltolni”!

Vajon mekkora az az időtáv, amely alatt ennyi változás befogadható, feldolgozható és megszokható az oktatás valamennyi szereplője (diák, szülő, pedagógus) számára? Nehéz ezt megbecsülni, eldönteni. Mi úgy vagyunk vele, lassan jár, tovább érsz!

Birtokában vagyunk a szükséges vezetői, szervezési, pedagógusi, informatikai stb. kompetenciáknak, melyek ennek az átállásnak a levezényléséhez szükségesek. A rengeteg elvégzendő feladat megoldása közben több kollégánkat is nélkülözni vagyunk kénytelenek, különböző súlyosságú – de nem légúti! – betegségek miatt.

Jóleső érzéssel nyugtázzuk a támogató üzeneteket, örülünk a jó szándékú, építő jellegű észrevételeknek és az önzetlen felajánlásoknak. Igyekszünk megnyugtatni az aggódó esetleg türelmetlen érdeklődőket. Értetlenül állunk az intézményünkről különböző FB csoportokban terjesztett rémhírek, rosszindulatú megjegyzések, ill. a tankerületnek küldött, minden alapot nélkülöző „feljelentés” előtt.

A jövőbe senki nem lát, mi sem. Ugyanakkor úgy tartjuk helyesnek, ha a legrosszabb lehetőségre készülünk. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy ebben a tanévben már nem lesz kontaktóra, így a tanévből hátra lévő, közel három hónapban folyamatosan távoktatás lesz. 16 osztályunk közel 400 diákját 38 pedagógus tanítja. Ha ebben a tanévben valóban nem nyithatjuk ki újra az iskolát, akkor tetemes mennyiségű elektronikus tananyagot fogunk előállítani.

• Melyik az a struktúra, amely legjobban szolgálja ennek a nagy mennyiségű adatnak az áttekinthető tárolását, gyors elérését?

• Mely informatikai szolgáltató az, amelyik a világszerte hirtelen támadt, milliós tömegben jelentkező igényt képes tartósan, megbízhatóan kiszolgálni? Nem csak a KRÉTA küzd nehézségekkel ezekben a napokban!

• Melyik digitális szolgáltatás az, amelynek használata elég egyszerű ahhoz, hogy a 6-14 éves korosztály minden tagja egyaránt megtanulhassa?

Az emberemlékezet óta példátlan vészhelyzet a hétköznapok sok szabályát felülírja. A gyerekeket a digitális térben fokozottan óvnunk kell, ezekben a rendkívüli időkben is! A gyerekek online biztonságának megteremtésében az iskolának és Önöknek is alapvető felelősségük van. Szempontok, melyre tekintettel kell lennünk:

• Számos alkalmazás és program használata életkorhoz kötött. Ez azt jelenti, hogy az alkalmazások nagy része az általános iskolák legtöbb osztályában jogszerűen nem használhatók. A regisztrációhoz vagy a szülő kell, vagy a gyerek hazudni fog a születési életkora megadásánál, ami nyilván nem lenne jó megoldás, főleg, ha az iskola kérné erre.

• 12 éven aluli gyerekeknél az iskolának különösen oda kell figyelnie arra, hogy a gyerek digitális lábnyomára milyen hatást gyakorol a különböző felületekre való regisztráció és azok aktív használata. Ajánlott az iskoláknak, hogy az ilyen életkorú gyerekeknél a szülőn keresztül kommunikáljanak, vagy olyan csatornát válasszanak, ami biztonságos a gyereknek.

• Ha nincs más megoldás, és Gmail fiókot kell használni, akkor a 16 éven aluli gyerekeknél a Gmail Family Link lehet megoldás.

• Bántalmazás, visszaélés az online térben is előfordulhat. Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy ennek kockázatát minimalizálni lehessen!

Mint láthatják, nagyon sok, nem csak informatikai jellegű szempontot kell mérlegelni az iskolai munka újraszervezése során!

Pedagógusaink – ahogy tanítványaink és Önök szülők is – a digitális írástudás nagyon különböző szintjein vannak, időbe telik, míg betanítunk, továbbképzünk mindenkit. Hadd legyünk szerénytelenek: nekünk, pedagógusoknak számtalan szuperképessügünk van, ezt néhány napnyi home office után valószínűleg sok szülő sejti már. De az a képesség, hogy néhány nap alatt (közel) nulláról „fekete öves digitális ninjává” váljanak teljes tantestületek, sajnos nincs birtokunkban.

Bármilyen furcsa, de a gyerekek előtt is sok informatikai kihívás áll: azokkal a programokkal és szolgáltatásokkal, melyekre a távoktatáshoz szükség van, többnyire nem találkoztak az informatika tanórákon, mert azok többsége nem szerepel a tananyagban!

Éppen ezért a hétfő délelőtti tantestületi értekezleten tudatosan döntöttünk úgy, hogy a távoktatást egy átmeneti időszakkal kezdjük, hogy időt nyerjünk a kifinomultabb módszerek bevezetéséhez. Ezért használjuk a KRÉTA mellett az emailt, de közben készítjük elő a Google Tanterem és más szolgáltatások használatát.

Nem győzzük eléggé hangsúlyozni az új helyzethez igazodó napirend kialakításának fontosságát! Ez értelemszerűen lehet lazább, mint a szokásos iskolai munkarend. Szükséges ugyanakkor, hogy legyen megszabott ideje a tanulmányoknak, az étkezésnek stb. Nagyon fontos odafigyelni a kütyük túlzott használatának megakadályozására is! Konkrét tippek itt: http://pirosiskola.hu/2020/03/hasznos-tippek-szuloknek/

Iskolapszichológusunk gondolatai: http://pirosiskola.hu/2020/03/hasznos-tanacsok/

Ahogy múlt péntek este óta folyamatosan, úgy ezután is rendszeresen tájékoztatjuk Önöket minden aktualitásról. Kérjük, figyeljék hivatalos FB oldalunkat és honlapunkat, ill. a KRÉTA felületét!

Megköszönjük, ha megértéssel, türelemmel és együttműködésükkel segítik a magyar közoktatás történetében példátlan átalakulás levezénylését iskolánkban!

Budapest, 2020. március 20., péntek 21:10

Nagy Adrienn Rózsa
intézményvezető

Budapest, 2020. március 20., péntek 21:10