2018-06-11

Kompetenciamérés

MI A KOMPETENCIA?

A kompetencia az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsuk. Ezt a bonyolult képességet nem írják le az olyan megszokott fogalmak, mint a tudás, az ismeret, a készségek vagy a képességek. Ezt a bonyolult, komplex működést igyekszünk megragadni a „kompetencia” fogalmával. (A kompetencia – kihívások és értelmezések című kötet előszava alapján – Országos Közoktatási Intézet, 2006.)

A kompetenciamérés arra a kérdésre keresi a választ, hogy a tanulók képesek-e a tudásukat az életben alkalmazni és további ismeretszerzésre felhasználni? Vagyis birtokában vannak-e annak az úgynevezett „eszköztudásnak”, amely sikeres továbbhaladásukhoz nélkülözhetetlen?

AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSRŐL

2009 óta minden évben megrendezik az Országos kompetenciamérést az összes magyar iskolában. Az egységes feladatlapokat az összes 6., 8. és 10. osztályos diák kitölti. Az eredményeket osztályok és iskolák szerint, valamint tanulónként is elemzik.

Kezdetben csak szövegértési és matematikai feladatokat oldottak meg a diákok, papíralapon. 2022-től a természettudományi és idegen nyelvi feladatsorokkal bővült a mérés, melyet az ország összes általános- és középiskolájában egységes feltételek között, azonos időszakban írnak meg a tanulók. 2022-től számítógépen folyik a munka, 2023-tól pedig a 4., 5., 7. és 11. osztályosok is számot adnak képességeikről.

A felmérés tesztjei alapvetően nem a tantervi követelmények teljesítésére, hanem valódi problémák, helyzetek megoldására irányulnak. Nem tantárgyi tudást, hanem bizonyos kompetenciákat, képességeket mérnek.

TANULÓK EGYÉNI EREDMÉNYEINEK MEGTEKINTÉSE

Ezen az oldalon lehet megtekinteni a tanulók egyéni eredményeit.
A tanulói jelentések megtekintéséhez a tanulónak a mérés napján kiosztott egyedi Mérési azonosítójára van szükség.

INTÉZMÉNYI ÖSSZEFOGLALÓ JELENTÉSEK

Részletes adatok 2008-tól napjainkig, itt.

INTERAKTÍV DIAGRAMOK

Az alábbi ábrák iskolánk tanulóinak eredményeit mutatják be a 2009/2010-es tanévtől, az országos átlaghoz viszonyítva.

Matematika - 6. osztály

 

Szövegértés - 6. osztály

 

Természettudomány - 6. osztály

!function(e,i,n,s){var t="InfogramEmbeds",d=e.getElementsByTagName("script")[0];if(window[t]&&window[t].initialized)window[t].process&&window[t].process();else if(!e.getElementById(n)){var o=e.createElement("script");o.async=1,o.id=n,o.src="https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js",d.parentNode.insertBefore(o,d)}}(document,0,"infogram-async");

 

Német idegen nyelv - 6. osztály

!function(e,i,n,s){var t="InfogramEmbeds",d=e.getElementsByTagName("script")[0];if(window[t]&&window[t].initialized)window[t].process&&window[t].process();else if(!e.getElementById(n)){var o=e.createElement("script");o.async=1,o.id=n,o.src="https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js",d.parentNode.insertBefore(o,d)}}(document,0,"infogram-async");

 

Matematika - 8. osztály

 

Szövegértés - 8. osztály

 

Természettudomány - 8. osztály

!function(e,i,n,s){var t="InfogramEmbeds",d=e.getElementsByTagName("script")[0];if(window[t]&&window[t].initialized)window[t].process&&window[t].process();else if(!e.getElementById(n)){var o=e.createElement("script");o.async=1,o.id=n,o.src="https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js",d.parentNode.insertBefore(o,d)}}(document,0,"infogram-async");

 

Német idegen nyelv - 8. osztály

!function(e,i,n,s){var t="InfogramEmbeds",d=e.getElementsByTagName("script")[0];if(window[t]&&window[t].initialized)window[t].process&&window[t].process();else if(!e.getElementById(n)){var o=e.createElement("script");o.async=1,o.id=n,o.src="https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js",d.parentNode.insertBefore(o,d)}}(document,0,"infogram-async");

 

Az oldal szövegének összeállításakor felhasználtuk a Kölöknet írását.

Földvári József, Pavlisinec László
mérésvezetők

Közzétéve: 2018. június 11.
Frissítve: 2023. május 3.